INSPIRACJE / Odchudzanie / 5 czerwca 2019

Insulinooporność – kiedy cukier staje się największym wrogiem

Insulinooporność to plaga dzisiejszych czasów. Spożycie cukru z roku na rok rośnie na całym świecie. Trafia on do naszego organizmu nie tylko w postaci białych kryształków w cukiernicy (sacharozy), ale znajdziemy go także w wielu produktach żywnościowych, gdzie jako dodatek potrafi ukryć się pod nazwami: dekstroza czy syrop glukozowo-fruktozowy.

Jakie są pierwsze objawy insulinooporności?

Przede wszystkim nasza ochota na cukier rośnie z dnia na dzień, aż ostatecznie staje się niepohamowaną potrzebą zjedzenia ciastka, czekolady, placuszka, a także produktów węglowodanowych, czyli makaronu, hamburgera, bułeczki – najlepiej ciepłej i z nutellą. Po obfitym posiłku czujemy się senni, pragniemy coraz większej ilości kawy, która z biegiem czasu przestaje nam dawać znanego „kopa” energii. Zostajemy ze stałym uczuciem niezaspokojenia, zmęczenia, rozdrażnienia, spada nam nastrój, codzienne sytuacje nas drażnią a energia życiowa gdzieś zanika. Z czasem przyzwyczajamy się do takiego stanu, niestety nieleczona insulinooporność jest bardzo niebezpieczna i z czasem może pociągnąć za sobą poważne skutki, na przykład cukrzycę typu 2.

Insulinooporność oznacza stan zmniejszonej wrażliwości na insulinę.

Czyli hormonu wydzielanego przez trzustkę, który odpowiada za regulację poziomu cukru (glukozy) we krwi. U zdrowej osoby transportuje i umożliwia wykorzystanie dostarczonej wraz z żywnością glukozy przez komórki, utrzymując dzięki temu stały poziom cukru we krwi.

Dlaczego dochodzi do zaburzeń poziomu cukru we krwi? Jeśli nasza dieta obfituje w produkty o wysokiej zawartości cukrów, zostają one przekształcone w prostej i szybkiej drodze właśnie w duże ilości glukozy, która szybko i gwałtownie przenika do krwi. Taki nagły skok poziomu cukru jest sygnałem alarmującym dla organizmu, który zaczyna produkować duże ilości insuliny. Częste występowanie takiej sytuacji powoduje, że organizm powoli zaczyna „znieczulać się” na insulinę i pomimo jej obecności we krwi, glukoza nie może być prawidłowo dostarczana do komórek w celu jej zużycia jako źródło energii. Właśnie to w efekcie prowadzi do rozwoju insulinooporności, a z czasem – cukrzycy typu 2.

Jakie są inne objawy stanu oporności na insulinę?

  • „mgła mózgowa” – kiedy komórkom mózgowym zaczyna brakować „paliwa” do pracy w postaci glukozy, co powoduje obniżenie funkcji poznawczych i problemy z pamięcią.
  • Wysoki poziom cholesterolu LDL i niski poziom HDL.
  • Ciągły głód spowodowany zaburzeniem gospodarki insuliny i leptyny (hormonu głodu), które działają przeciwstawnie.
  • Nadciśnienie, występujące w wyniku zwiększenia wchłaniania soli przez nerki, co skutkuje wzrostem poziomu sodu i w efekcie wzrostem ciśnienia.
  • Ciemnienie skóry – zwłaszcza na karku, pod pachami, na łokciach i kolanach.
  • Przyrost masy ciała, odkładanie się tkanki tłuszczowej w obrębie talii i problemy ze zrzuceniem wagi.
  • Zmienne nastroje z przewagą stanów depresyjnych
  • Przewlekłe zmęczenie

Zdiagnozowana insulinooporność – i co teraz?

Leczenie stanu metabolicznego jakim jest obniżenie wrażliwości na insulinę nie opiera się na stosowaniu leków. Przyczyną powstania tego problemu jest nieprawidłowa dieta, z tego względu jedynym sposobem na poprawę stanu zdrowia będzie jej modyfikacja oraz stosowanie się do pewnych zaleceń. Dieta osób z insulinoopornością opiera się przede wszystkim na spożywaniu produktów o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 55), a także na zredukowaniu kaloryczności dziennej racji pokarmowej, co pozwoli na zrzucenie zbędnych kilogramów. Razem z odpowiednim odżywianiem, które powinno być kontrolowane przez wykwalifikowanego dietetyka, należy wprowadzić aktywność fizyczną, zadbać o odpowiednią ilość snu, starać się wyeliminować stres a także wszelkie używki. U niektórych osób konieczne może okazać się zastosowanie pewnych leków (np. metmorfiny), ale w większości przypadków już wprowadzenie odpowiedniej diety i modyfikacja stylu życia może przynieść zamierzone efekty.

Jak insulinooporni powinni się odżywiać?

Przede wszystkim należy skupić się na doborze właściwej ilości i jakości węglowodanów. Posiłki składające się z dużej ilości węglowodanów, szczególnie prostych, powinniśmy zastąpić takimi, które zawierają węglowodany złożone – wolniej wchłaniane są do krwi, przez co powodują mniejszy wyrzut insuliny. W diecie powinny znaleźć się grube kasze (gryczana, jęczmienna, pęczak), ciemny ryż, pieczywo pełnoziarniste oraz mąki i produkty razowe. Podstawą diety oprócz tych produktów powinny być warzywa, najlepiej jedzone na surowo lub gotowane al dente. Przy doborze warzyw, a także owoców, należy zwrócić uwagę na to, by cechowały się niskim indeksem glikemicznym. 5 porcji warzyw i owoców dziennie zapewni odpowiednią podaż błonnika, który spowalnia proces wchłaniania węglowodanów do krwi, zapobiega hiperglikemii, reguluje procesy przemiany materii i pracę jelit. Oprócz węglowodanów w diecie powinno znaleźć się dobrej jakości białko (chude mięso, nasiona roślin strączkowych) oraz źródła zdrowych tłuszczów (oleje roślinne, najlepiej spożywane na zimno, tłuste ryby morskie oraz orzechy i pestki). Oprócz tego, z diety należy wykluczyć słodycze, soki owocowe, słodkie napoje oraz produkty wysokoprzetworzone. Posiłki powinny być spożywane regularnie w odstępach 3-4 godzin, aby zapobiec niepotrzebnym wyrzutom insuliny.

Dieta insulinoopornych obfituje w wiele zdrowych, naturalnych produktów i powinna być zróżnicowana. Odpowiedni dobór produktów, regularna aktywność fizyczna, wystarczająca ilość snu, a także unikanie używek z pewnością pozwolą na wyrównanie poziomu glikemii oraz insuliny i zapewni sukces w walce o poprawę zdrowia.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Wólczańska 128/134 lok.15 budynek J
Łódź

601 255 514 | kontakt@poradnia-optima.pl